Ridder Rebranding
(Ridder Drive Systems - Ridder Climate Screens - HortiMaX)

Algemeen

Functie: Manager Marketing en Communicatie
Sector: Maakindustrie, MKB, Internationale Tuinbouw

Over Ridder

Als internationaal familiebedrijf is Ridder al meer dan 65 jaar dagelijks betrokken bij de ontwikkeling van oplossingen die tuinbouwbedrijven en hun toeleveranciers in staat stellen om hun bedrijven en projecten zo succesvol mogelijk te maken. Samen met een wereldwijd partnernetwerk biedt Ridder complete systeem­oplossingen voor het ideale groeiklimaat; van mechanische systemen tot aan digitale services.

De transformatie van de drie Ridder merken naar één merk., gebruikt tijdens de merkintroductie voor zowel het management, personeel en klanten.

De nieuwe Corporate Movie van Ridder: een nieuwe koers met Helping your Grow your Way!

Aanleiding

Het nieuwe Ridder merkbeleid is de resultante van de corporate strategie. Ridder heeft de ambitie om gezien te worden als dé partner, de autoriteit en opinieleider binnen de internationale tuinbouw. Ridder wil dan ook een dominante positie bereiken binnen de belangrijkste groeilanden met de hoogste vraag naar voedsel. Daarnaast wil Ridder succesvol zijn en gezien worden als één groep als dé solution Provider in de markt. Daarbij is het streven om naast telers te helpen aan betere groei- en financiële resultaten, zelf te voorzien in goede financiële resultaten en winstgevende groei.

In veel (nieuwere) exportmarkten (zoals China, Turkije en Mexico) is de naam Ridder zeer goed bekend. Bovendien is er een positieve merkbeleving bij het Riddermerk. Voor internationale expansie is het hebben van een bekende en positief gepercipieerde merknaam van groot belang. Het opbouwen van een kwalitatieve brandname kost jaren en vergt veel inspanning. In nieuwe markten is de relatie met een kassenbouwer overigens vaak een belangrijke Key Succes Factor voor het genereren van initiële business.

Mede door de lage naamsbekendheid van HortiMaX, ontwikkelt de internationale expansiegroei zich nog gestaag. HortiMaX profiteert daarnaast nog nauwelijks van de naambekendheid van Ridder. Verder heeft de huidig duale merkkeuze tot gevolg, dat nieuwe klanten nauwelijks (ongeholpen) herkenning hebben van de waarde die de groep hen kan bieden. Synergie bínnen de Ridder bedrijven komt daarmee niet tot stand. De rebranding moet daar verandering in aanbrengen.

Doelstelling

  • Bijdrage aan maximale omzetgroei en internationalisering.
  • Versterken onderlinge betrokkenheid en commerciële samenwerking.
  • Verhogen van klantwaarde.
  • Verhogen brand preference.
  • Verhogen effectiviteit multichannel distributie strategie.

Bereikte resultaten

De volgende resultaten werden bereikt:

  • Strategische notitie merkenbeleid.
  • Een nieuw merkinnerlijk met visie, missie, strategie en waarden.
  • Plan voor Internal branding.
  • Corporate structure.
  • Merkuiterlijk, huisstijl en brandmanual.
  • Virtual Reality VR/3D omgeving en value stories.
  • Geheel nieuwe vormgegeven content.
  • Website en Ridder Portal, online marketing strategie
  • Implementatie en marktintroductie.
  • Verhoogde naamsbekendheid.

Werkwijze

Om de resultaten te bereiken werden verschillende externe leveranciers en adviseurs betrokken. Samen met alle (internationale) salesmensen is gewerkt aan het nieuwe merkinnerlijk, omdat dat de kern van Ridder representeert. Voor het uitwerken van dit merkinnerlijk werd gebruik gemaakt van de Merkwijzer van Ruud Boer als onderdeel van het complete Brand-Design. Om een goed passend merkinnerlijk te krijgen werden internationale klanten geïnterviewd en gevraagd om een oordeel te geven over het nieuwe merkinnerlijk. Zo werd bij de introductie van het merk geen verschil ervaren tussen identiteit en imago.

Kenmerken

Een rebranding is een veelomvattend en tijdrovend proces, naast de bestaande marketing en communicatiewerkzaamheden. Het opstellen van het nieuwe merkinnerlijk verliep stapsgewijs en rationeel. Bij het opstellen van het merkuiterlijk kwamen daarentegen veel meer voorkeuren, smaken en emoties kijken. Om het onlinekanaal naar één Content Management Systeem te krijgen is in eerste instantie gebruik gemaakt van het meest dominante CMS (Stentor) vanwege de bestaande kennis en ervaring, maar ook omdat het systeem voor product modellering daaraan was gekoppeld (PIM Catalogger).